måndag 27 oktober 2014

farmorsvecka med barnbarnen och lite lästips( om det finns tid)!



Det har blivit tradition att mina fyra barnbarn kommer till mig på höstlovet.
Igår samlade jag in den lilla flocken, två kom med buss till Helsingborg och två
kom med flyget till Ängelholm.
Idag har vi varit i simhallen. Jag simmade mina 1.000 m medan barnen for runt både högt och lågt.
Avslutade det hela med en stund i ångbastun, så medan jag stökar i köket inför middagen råder ett
skönt lugn.

Frukostsamling.





Några lästips.
De här böckerna är inte pinfärska med väl så läsvärda.
Kim Leine: Profeterna vid evighetsfjorden.
Utspelar sig på Grönland i slutet av 1700-talet. Prästen Morten Falck lämnar Köpenhamn
för att kristna de odöpta infödingarna.Bland grönländarna pyr ilskan över de danska missionärernas
övergrepp, och landet sjuder av uppror.
Detta är en storslagen historisk roman om grönländarnas frihetskamp och upplysningstidens
nya tänkesätt. Men den är likafullt en odysse genom människans mest primitiva drifter och begär.
Denna boken är inget för veklingar .. den är mustig så det förslår.....





Ann Lagerhammar: Tusen Tranor
Den här romanen är ett möte mellan två världar, om en man på ständig flykt och en kvinna som fastnat i ett liv
hon inte valt.Om längtan efter tillhörighet och en plats som kan bli en hem.
Amos berättar om färden genom öknen, över havet, åren som papperslös i ett ogästvänligt Europa.
Eva lever ett priviligerat och välordnat liv. En bok att älska och bli mycket berörd av.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar